• سه شنبه ٣١ فروردين ١٤٠٠-١٣:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٢٥٩
سید محمود میر لوحی در نطق پیش از دستور :

ایجاد ظرفیت عمرانی و تکمیل پروژه های نا تمام نتیجه اصلاح رویکرد و کاهش هزینه ها بود/ 128هکتار باغ طی ده سال مدیریت گذشته قلع و قمع شد

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نتیجه رویکردهای مدیریت گذشته در اواخر دوره چهارم و درآستانه انتخابات دوره پنجم بخوبی نمایان شد گفت: توقف پروژه های حجمی بزرگ، انباشت بدهی ها تا مرز هفتاد هزارمیلیاردتومان، ناکامی در بازسازی بافت فرسوده، کندی در توسعه حمل ونقل شهری، قلع وقمع باغات، هرج ومرج در اجرای طرح تفصیلی و آسیب به منظرشهری و نگرانی از بابت تاب آوری موجب رویگردانی شهروندان از جریان قبلی و حضور یکپارچه مردم پای صندوقهای رای و ریختن 26میلیون و نهصد هزار رای بنام 21عضو شورای پنجم گردیدکه درگذشته سابقه نداشته و بعید است درآینده نزدیک تکرار شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید محمود میر لوحی در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود که به مروری بر شاخص ها و واقعیت های میدان کار و فعالیت درحوزه درآمدها در شهرداری تهران اختصاص داشت، پرداخت.

 وی در ابتدا گفت: ضمن تبریک سال جدید و آرزوی رفع موانع و مشکلات پیشرفت کشور و بهروزی ایرانیان و فارسی زبانان وکشورهای دارای علاقه و پبوند به فرهنگ و زبان فارسی و نوروزو نیز تبریک حلول ماه مبارک رمضان  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات چهارمین نطق پیش از دستور خود را در دوره پنجم شورا و درآستانه نهم اردیبهشت سالروز تشکیل نهاد با برکت و ارزشمند شوراهای شهر و روستا و نیز در آستانه انتخابات دوره ششم شورا تقدیم اعضای محترم وشنوندگان وبینندگان صحن شورا ازطریق فضای مجازی، رسانه ها وشهروندان ارجمند میکنم.

وی ادامه داد: بیست و یک سال پیش دولت اصلاحات نسبت به اجرای فصل هفتم قانون اساسی همت گماشت، پنج دوره سپری شد و بیش از یکصد و بیست هزار شخصیت معتمد مردم در1300شهر و39000 روستا بمنظور تدبیر و تصمیم و هدایت شهرداران و دهیاران و کمک و مشارکت در اداره بهتر شهر و روستا و بخش و شهرستان و استان و تسریع در روند توسعه کشور به صحنه آمدند.

وی افزود: قرار بود دولت محترم 23فعالیت اجرایی را به شوراها و مدیریت شهری واگذار کند که هنوز انجام نشده و معلوم است‌ که موازی کاری و اتلاف منابع و عدم کارآمدی و بخشی ازنارضایتی ها ناشی از تاخیر در تحقق مدیریت یکپارچه شهری و مسیری گریز ناپذیر است و هرچه دیرتر انجام شود هزینه بیشتری به منایع عمومی تحمیل و فرصت های بسیاری از دست میرود . میر لوحی اظهار داشت: معلوم است که حضور این جمعیت گسترده در هدایت امور و برنامه ریزی و نظارت بر اداره شهر و روستا چه اهمیتی دارد و دانش و تجربه انبوه  آنان در توسعه دموکراسی و نهادینه شدن برنامه ریزی و سلامت اداری و مبارزه با رانت و فساد فراتر از تصور و بالاتر از سطح موجود در نهادهای دیوانسالاری رسمی است.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران گفت: بموازات مزیت های این نهاد موثر و نیرومند ممکن است وسعت وپراکندگی باعث برخی نواقص و اشکالات باشد، البته نه به آن گستردگی که رقبای شوراها و هم آنان که مانع تشکیل شوراها تا قبل از سال78 بودند و امروزه سعی در بزرگنمائی اشکالات میکنند و تضعیف و محدود کردن و استصوابی کردن شوراها را هدف قرارداده، ازکاه کوه میسازند، اشکال یک شورا را تعمیم میدهند و تبلیغ میکنند.

وی ادامه داد: مزیت های شوراها در توسعه شهر و روستا و خدمت به مردم آنقدر هست که بتواند برخی کاستیها که نسبت به سایر بخش ها و نهادها کمتر است را پوشش دهد.

میر لوحی در ادامه افزود: حضور آقای شهردار در جلسه شورا و اعلام اینکه 90درصد بودجه سال 99تهران محقق شده و توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمی،ترامپی ، تورمی، تلاطمی و کرونائی پارسال باعث گردید،که بعنوان مسئول کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه احساس ضرورت کنم که مروری بر شاخص ها و واقعیت های میدان کار و فعالیت درحوزه درآمدها در شهرداری تهران داشته باشم.

وی گفت: همکاران ارجمند آگاهی دارند که اینجانب ظرفیت های اقتصادی و توسعه ای تهران را بسیار فراتر از عملکرد وضع موجود میدانم و در جلسات بودجه و برنامه موارد پیشنهادات و نظرات راتقدیم کرده ام، اما منصفانه باید گفت کار بزرگ مدیریت شهری در شناسائی و استحصال منابع بویژه وقتی با عملکرد سایر بخش ها و دستگاهها مقایسه شود، و هنگامی که خاطرات ماههای فروردین و اردیبهشت99 و اضطراب جهان و کشور از کرونا مرور گردد که تامین منابع درحد معما تلقی میشد تامین 90درصد بودجه کار درخورو شایسته تقدیر است. یادآوری میگردد ارزش این اقدامات وقتی بهتر درک میشود که اولا با سالهای قبل و مشخصا سال 95که ماه عسل توافقنامه برجام و تاحدودی رونق ساخت و ساز و دوره همراهی بانکها بوده است مقایسه شود.

میر لوحی گفت:  ثانیادانسته شودکه عمده درآمدها با تعریف منابع پایدارمنطبق است. براساس نظرات علمی صاحب نظران و مصوبه سال 1386  تعریف منابع پایدارعبارتست از: براساس طرح جامع درآمدهای پایدارو سایر منابع مالی شهرداری تهران مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به مورخ 16دی 1386،فقدان نگرش جامع به منابع درآمدی شهرداری ها در قالب نظام کلان اقتصادی کشور، تغییرات و مداخلات موردی، اجرای سیاست خوداتکایی و خودکفایی شهرداری ها، بخش درآمدی شهرداری تهران را در وضعیت ناپایداری قرار داده است، محدود شدن عرصه های قانونی و معقول کسب درآمد شهرداری منجر به وابستگی شدید بخش درآمدی شهرداری به ساخت و سازهای شهری و فروش تراکم مازاد شده است، به نحوی که ادامه این وضعیت آثار و تبعات نامطلوب و هزینه های اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی را برای شهر تهران و مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت .لذا به منظور اصلاح روند فعلی، شهرداری تهران موظف است در جهت اجرای این مصوبه با اهداف ذیل اقدام نماید:

الفـ)ایجاد هدفمندی در اقدامات شهرداری برای اصلاح و تأمین منابع درآمدی شهرداری

ب)سیاستگذاری درآمدی با هدف تسهیل پیشبرد سیاستهای توسعه شهری.

ج)ایجاد پایداری و عدالت در تأمین منابع درآمدی شهرداری تهران.

وی ادامه داد: طبق ماده دوم طرح جامع درآمدهای پایدار و سایر منابع مالی شهرداری تهران خصایص اصلی درآمدهای پایدارعبارتنداز:

•تداوم پذیری(دارای ثبات بودن و حداقل در کوتاه مدت دچار نوسانات شدید نشوند).

•مطلوب بودن (کسب درآمد از آن محل موجب ارتقاء رویکرد عدالت محوری شود و به ساختارهای زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهر لطمه ای وارد نیاورد) از انعطاف پذیری (پایه درآمدی در طی زمان بزرگ شود و همپا با گسترش مخارج گسترش یابد تا از مضیقه مالی اجتناب شود )برخوردار باشند و برای وصول آن،بتوان برنامه ریزی های اجرایی لازم را تعریف کرد. ازحیث ارزش برابری دلار و قدرت خرید نیز نکات قابل توجهی وجوددارد.

وی افزود: درسال 95بودجه شهرداری به مبلغ 17880میلیارد تومان و معادل 8/4میلیارد دلار بوده ولی بودجه 99برغم عدد بزرگ 30574به نرخ دلار5/1میلیارد و کمتر از یک سوم سال 95و یک پنجم سال نود بوده و قیمت جهانی اتوبوس و واگن تقریبا در این مدت ثابت مانده است، و قیمت مسکن و مصالح ساختمانی در تهران هم درسالهای نود و یک و 99با دلار خود را تنظیم کرده است. لذا علت ایجاد ظرفیت عمرانی و تکمیل پروژه های ناتمام را میتوان در اصلاح رویکرد مدیریت شهری درحذف رانت ها، رقابتی شدن فعالیت های پیمانکاری وکاهش هزینه ها دانست.

پدیده تراکم فروشی تا شهرفروشی:

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران گفت: سه دهه ازآغازحضور پدیده تراکم فروشی در ردیف های کسب درآمد شهرداری میگذرد، تراکم مجاز و مصوب تا قبل ازتصویب اولین طرح تفصیلی شهرتهران درسال 91بمیزان 120درصد درکل تهران بوده یعنی باسطح اشغال 60 درصد صرفا دو طبقه ساختمان درشمال تا جنوب پروانه صادر میشد، که با این مصوبه تراکم محور بالای انقلاب حفظ شده ولی پائین محور به 180درصد یعنی تا سه طبقه تبدیل گردید، امامحدودشدن امکان توسعه درسطح تهران و ایجاد تمایل به ساخت بناهای مرتفع موجب ورود پدیده تراکم مجاز تا نصاب های طرح تفصیلی شدکه بسته به عرض معابر تعداد طبقات از سه و چهار طبقه نیز فراتر رفت، و چون این منابع بخشی از نیاز مالی را تامین میکرد به قواعد و مرزبندی های طرح تفصیلی اکتفا نشد. و دور زدن طرح تفصیلی رویه شده ، سازندگان باجرای ضوابط بندرت راضی میشدند. اختیارات کمیسیون ماده 5 و تکلیف بند16 طرح جامع برای تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی نیزبصورت بالقوه عبور از این ارتفاع را تحت شرایطی مجاز شمرده است.

  میر لوحی ادامه داد: درحال حاضر هشتاد درصد از930 هزار پارسل(پلاک مستقل ثبتی) شهرتهران به تعداد طبقات 4و5 طبقه تبدیل شده یعنی هشتاد درصد ظرفیت طرح تفصیلی اجرا شده و از هر طریق ممکن یعنی تراکم مجاز و غیرمجاز(یعنی بیشتر از تعداد طبقات و سطح اشغال مجاز درطرح تفصیلی) برای تامین منابع بودجه اقدام گردیده است، لیکن کمبود منابع فروکش نکرده، صدور پروانه بلندمرتبه سازی خصوصا در مناطق شمالی شهر  و پیوستگی این آسمانخراشها درامتداد شهید بابائی و نیز در مسیر دالانهای تنفسی غرب تهران در منطقه 22 نشانه های دور باطلی است که برای حل مسایل کوتاه مدت آینده  شهر را با مخاطرات زیست محیطی مواجه ساخته است.

وی افزود: تراکم فروشی و تبدیل ساختمانهای دو به  ۵طبقه به صحنه ساخت برجهای بلند در کوچه های با عرض کم منجرشد و71 درصد پروانه های صادره درسالهای 91تامرداد 97 انحراف ازضوابط ومقررات داشته اند.

تراکم مازاد:

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود افزود: چکیده گزارش رئيس کمیسیون شهرسازی ومعماری درصحن شورا درمورخ۱۲/۱۲/99 نیز ابعاد شهرفروشی در حوزه دور زدن طرح تفصیلی را تبیین میکند، از سال 91 تا مرداد 97 یکصد و هشت هزار پروانه با اضافه طبقه و هرسال بالای 18میلیون مترمربع صادرشده درسال90 بمیزان 47میلیون متر و در سال91بمقدار48میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادرشده که البته درسال1399به یازده میلیون کاهش یافته، لذا بررسی ها نشان میدهد که علاوه برسقف مجاز در طرح تفصیلی درسال 91 در منطقه یک 1024 اضافه طبقه داده شده است. (صرفادرمنطقه یک از سال 1390تا1395 به تعداد 2686 طبقه مازاد صادر شده است که این تعداد از سال 1396 تا 1400 تنها 147 طبقه و مربوط به اوائل دوره و ادامه کند روال پیشین بوده و در سالهای 98 به بعد به طور کل متوقف شده است. به عبارتی از میانگین سالانه 447 طبقه مازاد در دوره های مدیریت شهری گذشته به میانگین سالانه 36 طبقه کاهش پیدا کرده است.

برج باغها:

میر لوحی ادامه داد: وآنچه برسر باغات شهرآمد و یکصدوبیست وهشت هکتار باغات طی ده سال قلع وقمع شد. تعداد493باغ تبدیل به برج باغ شده که درسالهای 93تا95 بترتیب 108و93و85 باغ پروانه ساخت وساز دریافت کرده اند.261باغ بمساحت 56هکتاردرمنطقه یک و50قطعه درمنطقه 2و42قطعه در منطقه 3و45قطعه در منطقه 4و30هکتار درمنطقه 21و22بوده است.

وی افزود: ومعلوم شد چنانچه اصول تامین منابع پایدار مراعات نگردد و به تصور اینکه مدیران  برای اجرای پروژه های عمرانی ناگزیرند از مقررات عدول کنند، وتوسعه کالبدی شهر نیازمند پرداخت هزینه است، توجیه و بهانه مدیران برای دور زدن طرح تفصیلی، فروش تراکم و انهدام باغات بعنوان منابع در دسترس طی یک دهه قبل ازدوره پنجم بوده است.

واگذاری املاک:

میر لوحی گفت: واگذاری بدون ضابطه املاک و موضوع هولوگرامها را بهتر میدانیدکه پس از سه سال تلاش بی وقفه همکاران درچه وضعیتی است.۹۰ مورد ملک در سال 1394 جهت واگذاری به دفترخانه های رسمی معرفی شده اند که شامل بیش از  ۸۰ هزارمترمربع مسکونی وتجاری می باشد که رد آنها درصورت جلسات هیات مدیره ملاحظه نمی شود.

وی افزود: علاوه برآن طی 20 صورت جلسه هیئت مدیره در همین سال، مساحتی بیش از 5 هزار متر مربع اعیان و 100 هزار مترمربع عرصه(باکاربری تجاری ومسکونی)و در سال 1395  طی 30 صورت جلسه هیئت مدیره، مساحتی بیش از 5 هزار متر مربع اعیان و 300 هزار مترمربع عرصه باکاربری تجاری و مسکونی  واگذار شده است،) . این در حالی است که درمواردی بخصوص واگذاریها به رسا تجارت که حجم گسترده درسالهای مذکور داشته فاقد اطلاعات و متراژ است.

این عضو شورا خاطر نشان ساخت: نتیجه این رویکردها در اواخر دوره چهارم و درآستانه انتخابات دوره پنجم بخوبی نمایان شد. توقف پروژه های حجمی بزرگ، انباشت بدهی ها تا مرز هفتاد هزارمیلیاردتومان، ناکامی در بازسازی بافت فرسوده، کندی  در توسعه حمل ونقل شهری، قلع وقمع باغات، هرج ومرج در اجرای طرح تفصیلی و آسیب به منظرشهری و نگرانی از بابت تاب آوری موجب رویگردانی شهروندان از جریان قبلی و حضور یکپارچه مردم پای صندوقهای رای و ریختن 26میلیون و نهصدهزار رای بنام 21عضوشورای پنجم گردیدکه درگذشته سابقه نداشته و بعید است درآینده نزدیک تکرار شود. لذا در شرایط کنونی و درآستانه انتخابات ششم شوراها انتظار بجای افکار عمومی بیان واقعیات و عدد وآمار و تحلیل و مقایسه شرایط و تصمیمات و رویکردها و نتایج حاصله دردوره چهارم و پنجم است.

میر لوحی در ادامه گفت: لذا بمنظور تنویرافکارعمومی باطلاع شهروندان فهیم میرساندکه:

1-استقراض9/6هزارمیلیاردی سال 95باپرداخت 4هزارمیلیاردتومان ازبدهی هابه تامین اجتماعی وبانکها تفاوت ده هزارمیلیارد تغییررویکرد دو دوره مدیریت را توضیح میدهد.

2-باتعریفی که از منابع پایدار ارائه شده علاوه براستقراض سی درصد بودجه سال 95و آنچه مربوط به باغات میشود و صدور پروانه اضافه برسطح و طبقات مجاز در طرح تفصیلی و اگر اقاله 3200میلیاردتومان املاک به شرکت رسا تجارت نادیده گرفته شود میزان منابع پایدار سال 95بیست درصد بوده است.

وی ادامه داد: باتطبیق عملکرد بودجه سال 99بخوبی میتوان نتیجه گرفت که بجز فروش املاک سازمان املاک که ده درصد درآمدهای غیرنقد را شامل میشود بقیه درآمدها هرسه ویژگی منابع  پایدار را اثبات میکند، یعنی استقراض نیست ،آینده شهر را ازحیث محیط زیست وطرح تفصیلی محافظت میکند ودرآمدهای مستمرمیباشد.

وی اضافه کرد: شایدبهمین دلیل است که سال گذشته بعد از15سال طلسم خرید اتوبوس شکست، واگن ملی ساخته شد،7000میلیاردتومان به خطوط6و7مترو تخصیص یافت، 19باغ خریداری وبه فضای عمومی تبدیل شد و8 باغ دیگر در حال تبدیل است. بدهی ها مهارشده و از ادامه روند قبلی جلوگیری شد. که به همین منظورتلاش دو مدیریت در شناسائی دارائی ها و استرداد املاک و اموال و یا فروش غیرضابطه مند وحراج دارائی  در دو سال مورد مقایسه یعنی 95و 99قرارمیگیرد.

میر لوحی افزود: به همین منظورتلاش دومدیریت در شناسائی دارائی ها واسترداداملاک واموال ویافروش غیرضابطه مند وحراج دارائی  دردوسال مورد مقایسه یعنی 95و 99قرارمیگیرد. اینجانب مدت هاست در جلسات کمیته اقتصادی از مدیران بودجه و برنامه ریزی و مالی و درآمد خواسته ام با اصلاح عناوین ردیف های درآمدی تغییرات ماهوی درآمدها را منعکس نمایند تا امکان مقایسه فعالیت ها در دوره کنونی و دوره قبل خصوصا در حوزه درآمدهای پایدار قابل رویت و ارزیابی باشد که متاسفانه هنوز این توانایی حاصل نشده است یعنی استقراض 30 درصد در سال 1395 و پرداخت دیون در سال های 1396 تا 1399 دیده نمی شود.

وی همچنین افزود: انهدام باغات در دوره قبل و حفظ باغات و خرید 29 باغ و تبدیل آنها به عرصه عمومی قابل ردیابی نیست.ایجاد ردیف های درآمدهای پسماند، آتش نشانی، پارکینگ و حفظ باغات و درآمد حاصل از اجاره املاک و غرف اقتصادی بوستان ها که قبلا وجود عینی نداشته مشهود نیست. فروش و حراج املاک در دوره قبل و تلاش این دوره در استرداد این املاک و ساختمان ها از نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی منعکس نمی شود. 

تهاتر دیون و مطالبات شهرداری تهران از دولت و نهادها

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: در طول 4 سال اخیر به منظور تهاتر بدهی های شهرداری تهران به بانک ها و سایر دستگاه ها، با مطالبات از دولت، نهادها، ارگان ها، سازمان ها و .. از طریق تسویه اسناد خزانه(نوع اول و دوم) ، جمعا به مبلغ 4905 میلیارد تومان تهاتر گردیده است.

تسهیلات

میرلوحی ادامه داد: با توجه به وضعیت بدهی های شهرداری تهران و به منظور پیشگیری از افزایش بدهی ها و تعهدات شهرداری تهران تسهیلات دریافتی کاهش بسیار مطلوبی داشته است و در عین حال مبالغ بازپرداخت تسهیلات وضعیت مطلوبی داشته است.

288-6

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: